Klyngesamarbejde om CO2-transport og -infrastruktur

Regeringen har igangsat seks klyngesamarbejder om CO2-transport og -infrastruktur i tilknytning til de større byer i Danmark. Formålet med klyngesamarbejdet er først og fremmest at udarbejde nogle solide anbefalinger om CO2-transport og -infrastruktur. Anbefalingerne skal sikre, at der skabes gode rammer for transport af CO2, så CO2-fangst, -lagring og -anvendelse får de bedste rammevilkår i Danmark.

Fælles rammer for infrastruktur til CO2 er til gavn for alle virksomheder, der arbejder med CO2-fangst, -anvendelse og/eller transport. Klyngesamarbejdet vil være med til at skabe de rammer der skal til, for af Danmark kommer i førertrøjen når det gælder fangst, anvendelse og lagring af CO2. Det kan være med til at reducere klimakrisen samtidig med at vi skaber arbejdspladser i Danmark og resten af verden.

Klimaminister Dan Jørgensen har udnævnt C4 – Carbon Capture Cluster Copenhagen som formand for klyngesamarbejdet i hovedstaden. C4 har derfor igangsat klyngesamarbejdet i hovedstaden med henblik på at udarbejde gode anbefalinger i samarbejde med alle relevante aktører i hovedstaden. Anbefalingerne blev afleveret til ministeriet 2. januar 2023, og kan læses herunder.

Klyngesamarbejdet i hovedstaden finansieres af virksomheder og organisationer, som har en særlig interesse i CO2-infrastruktur og -transport. For at sikre bred repræsentation, inviterer klyngesamarbejdet kommuner, grønne organisationer, vidensinstitutioner, rådgivere, arbejdsmarkeds parter og alle andre til en workshop 19. august 2022. Man kan læse mere om workshoppen her: https://www.c4cph.dk/workshop-i-klyngesamarbejder-19-august/

De finansierende parter bag klyngesamarbejdet i hovedstaden er Aker Carbon Capture, ARC, ARGO, BIOFOS, Copenhagen Malmø Port, CTR, Evergas, Gas Storage Danmark, HOFOR, INEOS Energy, Norfors, Novo Nordisk Fonden, Novozymes, TORM, VEKS, Vestforbrænding og Ørsted

Læs videre

Hovedrapport: Omkostningseffektiv CO2-infrastruktur i hovedstaden

Sammenfatningsrapport: Omkostningseffektiv CO2-infrastruktur i hovedstaden

Bilag 1 – International oversigt

Bilag 2 – Konkretisering af scenarier

Bilag 3 – CO2-standarder og -specifikationer

Bilag 4 – Klimapåvirkning fra transport af CO2

Bilag 5 – Spørgeskemaundersøgelse af CO2-punktkilder i hovedstadsområdet

Bilag 6 – Ejerskab af infrastruktur i den storkøbenhavnske CO2-klynge

Bilag 7 – Samfundsøkonomiske gevinster ved en CO2-klynge i hovedstadsområdet

Regeringens kommissorium for klyngesamarbejderne

Rul til toppen